Afwijkende go borden

Inleiding

Op de Apeldoornse Go Club is een tijd ieder jaar een kolder-go toernooi georganiseerd. Bij kolder-go kunnen alle spellen gespeeld worden, mits met go materiaal.
Naast bekende varianten als magneet-go, kennen we gebeurtenis-go. Hierbij klinkt om de zoveel zetten een bel, waarbij er iets bijzonders gebeurt.
Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: Het mag duidelijk zijn dat er in zo'n situatie niet gewoon geteld wordt, maar dat de speler met de meeste ogen, de langste rij aaneengesloten stenen of de meeste stenen op de rand wint.

Kolder-go met normale regels

In 2000 hebben we geëxperimenteerd met de normale regels. In plaats daarvan hadden we afwijkende borden.

Een aardige variant is het simultaan spelen op een 9x9 en 13x13 bord, waarbij op ieder bord de overeenkomstige steen gespeeld dient te worden. Indien de positie niet bestaat op het 9x9 bord (de 1-1 punten op 9x9 komen overeen met de 3-3 punten op 13x13), dient een steen aan de tegenstander gegeven te worden. Zoals het hoort levert dit meer afwegingen en verrassingen op dan zo uit de beschrijving blijkt.

Tevens hebben we gespeeld op borden met een afwijkend aantal vrijheden per punt. We hadden een bord waarbij iedere steen maximaal 3 vrijheden heeft (een bord met honinggraatmotief), 5 vrijheden heeft (tamelijk ingewikkeld bord met vierkanten, driehoeken en ruiten) en 6 vrijheden (een bord opgebouwd uit driehoeken). Daarnaast nog op een bord waarbij ieder punt 4 vrijheden heeft (dus geen rand).

Ik heb deze borden gemaakt via kleine PostScript scripts. Iedere A3 PostScript zou deze borden direct moeten kunnen afdrukken. (Ook via GhostScript of een goed tekenpakket moeten de borden zichtbaar gemaakt kunnen worden).

Van het hexagonale bord heb ik geen script meer. Het is niet moeilijk te maken, maar het spelen op een bord met zo weinig vrijheden bleek niet zo interessant.
Ook van het bord met 5 vrijheden heb ik geen code meer.

Heel veel vrijheden

Interessanter is het 6 vrijheden bord. Het ziet er als volgt uit:
De source is hier te vinden.

Geen 2, 3 en 4, maar 2, 4 en 6 vrijheden per punt


Het ronde bord

Het ronde bord is ontstaan naar een zoektocht naar een bord waarbij de tegenovergestelde punten verbonden zijn. Zo'n bord heeft geen rand, maar kan enkel op een torus gespeeld worden. Dit is normaal niet op een 2D bord te realiseren.
De variant die er het dichtst bij kwam is dit ronde bord. Ieder punt op dit bord heeft precies 4 vrijheden, en er is geen rand. Ik zou zeggen: let op de ladders!
Het ziet er als volgt uit (dit correspondeerd met een 9x9 bord):

De source is hier te vinden.
Een 9x9 bord zonder rand